söndag 22 november 2009

En helt ny värld...

(undrar hur många som orkar läsa detta?)

I somras så bestämde jag mig att jag skulle börja läsa böckerna av J.R.R Tolkien igen. Jag började för nästan 5 år sedan med Bilbo och Silmarion men hann aldrig klart. Så i somras började jag i Sagan om ringen och har väl kommit halvvägs vid det här laget, ( boken är ju trots allt en tegelsten). Sen bestämde jag mig att läsa ut C.S Lewis´s Narnia serie, och har kommit till fjärde boken nu. Jag skall försöka ge mig på en jämförelse mellan de två författarna läst några fler böcker, men det kommer nog att ta lite tid.

Narnia må vara barnböcker men de är helt klart läsvärda, man kan lätt läsa ut en hel bok på en vecka. Sagan om ringen trilogin kan folk tycka är udda att läsa men den är fylld men dikter, sånger och berättelser som vilken bok fantast som helst inte skulle ha något emot att läsa. C.S Lewis och J.R.R Tolkien är inte så olika som många tror, de var båda med i The Inklings, en slags bokklubb bestående av akademiker som satt och diskuterade varandras texter, så i alla all jag tror att de påverkade varandra rätt mycket.
De är skrivna med samma still och språk, bara att Narnia är skriven på ett lite lättare sätt eftersom det är en barnbok. Medens Sagan om ringen och alla andra Tolkien böckerna är något svårare språk i.

Båda böckerna tar dig in i en fantasivärld, med det klassiska temat: ”Goda övervinner det onda i slutet”. Men jag är grymt imponerad vad de lyckats skapa. Dagens författare håller sig i denna värld de bara stoppar in karaktärer som vampyrer, spöken med mera. Till exempel: Twilight serien av Stephenie Meyer eller True Blood böckerna av Charlaine Harris. Om J.K. Rowling har skapat en ”fantasi värld” kan ju diskuteras, men den kan i alla fall inte mäta sig med Tolkiens eller Lewis.
Detsamma gäller våran svenska författarinna: Astrid Lindgren. Hon blandade fantasin med verkligheten, ifrån Lotta på Bråkmakargatan till Bröderna Lejonhjärta i Nangijala.

Jag hoppas att deras böcker kommer att leva kvar i alla tider. En författare lever kvar så länge han blir läst. Jag kommer i alla fall att fortsätta läsa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar