tisdag 24 november 2009

Varieté!!!


Slog på Tvn för att bara kolla om det var något värt att se, bläddrade över 1an och 2an men då stannade jag! Häckners Varieté ifrån år 2008 gick på 2an! Jag satt fastnaglad och ännu en gång sjöng med i sången jag sååå väl känner igen. I fem år i rad har jag suttit vid stora scenen på Liseberg minst en gång under sommaren och kollat på Varieté.
Jag kommer ihåg de alla, allt ifrån ekvilibrister till dansare. Kommer jag någonsin att glömma Varieté orkestern, Art of Spectra, Akita, Farellos, Sanna & Mirja, Strahlman und Sönne, den alltid lika pigga Miko, Malte Knapp, Silea och självklart Mr Fiasconi.


- Mr Fiasconi möter tiden, han kommer från början av seklet till slutet. Han bär på en ofantlig sorg. Han är ensam, han har ingen röst. Hans vänner är döda. Han känner inte igen sig. Med sig har han en oantastlig dröm att göra alla barnen glada.

För mig är Varieté en uppladdning av batterierna, en flykt ifrån min kaotiska vardag och verklighet, en dröm och ett hopp om något bättre. För många kommer nog denna text vara helt utan sammanhang och bortom förstånd, men det får den vara. Man måste vara där, uppleva varieté konsten, man måste se Farellos & Malte Knapp enhjuligsakt, man måste se Silea gå på lina emot den eldröda himlen, man måste se Haddji Haddji Allre Asch berätta sin historia, man måste se Carl-Einar Häckner bita huvudet av en duva……
Förns då kommer man förstå denna text. Och jag saknar det, en pusselbit av mig saknas. Men nästa år då är jag redo, då kommer jag sitta framför stora scenen igen, vare sig det är strålande sol eller hällande ösregn, och ännu en gång, som jag gjort i fem års tid, njuta av varieténs magi.

Fast i det förflutna i en dröm om den gamla tiden invaderas jag av varietéartister. De som brinner och svettas och aldrig ger upp. De blöder. De slår sig och kämpar varje dag för att överleva ett tag till. Och jag har sätt dem, de finns, de bombarderar min hjärna och hemsöker mig på natten. Numren hålls vid liv, jag är aldrig ensam, och dem måste få finnas.
Tillfälliga förbindelser. Rastlösa själar på drift runt jorden i en livslång turné utan slut. En väska, en hatt och en frack… En publik, en ridå, en applåd.
Välkommen in i Varieténs värld! I detta land finns allt! Och jag vill aldrig att det skall ta slut.

// Carl-Einar Häckner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar