lördag 2 januari 2010

Barnhemmet

( Jag såg barnhemmet för något år sedan men det är nu jag känner för en ordentlig recession)

Barnhemmet
(The Orphanage)


Drama 2008
Regi: Juan Antonio Bayona

Efter 30 år så återvänder Laura, tillsammans med sin make Carlos och sin 7årbarnhemmet4_b300_31428397iga son Simón till det gamla hus som var barnhemmet där Laura växte upp. Laura och Carlos har planer på att renovera huset och öppna portarna för handikappade barn. Men barnhemmet och de mystiska omgivningarna väcker Simóns fantasi till liv, och han börjar spinna på sagor och lekar som inte alltid är helt oskyldiga. Och de tillsynes ofarliga huset döljer en helt annan historia, mycket grymmare än man någonsin har kunnat ana.

Barnhemmet visar upp en sorglig gripande historia, och jag är glad att de placerade den som ett (skräck-) drama. Hade de kategoriserat den som bara skräck hade det sänkt filmen betydligt.
Spanskan passade in och gav den mer liv i filmen. Det är även en bra idé med att göra en sådan här film, förhoppningsvis så har förståelsen för barn med handikapp höjts. Likaså förståelsen för hur hemskt ett barnhem kan ha varit under den tiden.
Och trotts ryktena om den läskiga filmen Barnhemmet så sov som vanligt efter att ha sätt den, inga mardrömmar om ett litet barn med en påse över huvudet.


Den får 4/5 och har en given plats i min filmhylla.


1 kommentar:

  1. Jag tycker den filmen är ganska bra men jag blev fruktansvärt besviken när jag såg den första gången. Jag menar alla gick omkring och sa att det var det läskigaste de sätt, var sjutton är den läskig?!

    Usch vad besviken jag var! Men drama tycker jag helt klart den passar in i för den är inte dålig, tvärt om. Men jag hade helt fel förhoppningar när jag såg den första gången så då var den värdelös.

    SvaraRadera