fredag 29 januari 2010

Presentation av en författare – Åsa Larsson

1611506251 Åsa Larsson

Åsa Larsson är född 1966, är uppvuxen i Kiruna och nu bosatt i Mariefred Hon är utbildad jurist men jobbar nu som författare på heltid. Hennes böcker har blivit omedelbara försäljningssuccéer; de har sålts till 15 länder och lanserades i USA våren 2006, och filmrättigheterna är sålda till Sandrews.

Filmen till Solstorm spelas in under 2007 i Kiruna, med Izabella Scorupco i huvudrollen som Rebecka Martinsson. Andra som medverkar är bland annat Mikael Persbrandt och Suzanne Reuter. Hösten 2008 gjorde Åsa Larsson även debut som programledare i Sveriges Radios Karlavagnen.

Böcker

  1. Solstorm (2003) Pris: Svenska Deckarakademins pris för bästa debut
  2. Det blod som spillts (2004) Pris: Bästa Svenska Kriminalroman 2004
  3. Svart stig (2006) Pris – … men har sålt över 200.000 exemplar
  4. Till dess din vrede upphör (2009) Pris: –…ännu!

Åsa Larsson är min absoluta favoritförfattare och hennes sätt att skriva på en är inspirationskälla för mig. Hon har en förmåga att dra läsaren ända upp till sitt snöiga Kiruna, och hon håller ett stadigt tag igenom hela böckerna innan man får resa hem igen. Jag kan inte minnas hur många timmar jag satt med Solstorm som fastfrusen i handen. Efter det rullade det på med Det blod som spilts och Svart stig. När Till dess din vrede upphör kom så blev jag såld, jag kunde inte sluta läsa. På en vecka var hela boken utläst, och jag väntar ivrigt på nästa.

Hennes serie och Rebecka Martinsson är beräknad till 6 böcker. Jag säger bara den dag den 6e boken är utläst så kommer jag att gråta.

Kul fakta om Åsa Larsson:

Hon är sondotter till skidåkaren till den kände skidåkaren Erik ”Kiruna – Lasse” Larsson.

Titeln ” Till dess din vrede upphör” kommer ifrån bibeln i Jobs bok i Gamla testamentet.

Åsa Larsson pratar om sin senaste bok Till dess din vrede upphör:

(ledsen att klippet delas av panelen till höger men filmrutan går inte att göra mindre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar