tisdag 12 januari 2010

Presentation av en författare - John Ajvide Lindqvist

ajvide4John Ajvide Lindqvist

John är född 1968 och är svensk “skräck”-författare, illusionist och stand-up komiker. Han är född och uppvuxen i Blackeberg, där de flesta av hans böcker också utspelar sig. Han debuterade och fick sitt genombrott 2004 med vampysromanen Låt den rätte komma in. Boken har även blivigt film som blivigt minst lika stor som boken.

Böcker:

  1. Låt den rätte komma in (2004) Vampyrroman
  2. Hanteringen av odöda (2005) Zombieroman
  3. Pappersväggar (2006) Novellsamling
  4. Människohamn (2008) ”Övernaturlig roman”

Jag blev väldigt besviken på John Ajvide Lindqvist när jag läst Låt den rätte komma in, inte alls min typ av bok. Men sen kom jag på att jag ägde Hanteringen av odöda också så jag gav honom en chans till. Där vann han mitt läshuvud, en väldigt intressant bok som kan ge en och annan tankeställare. Pappesrväggar och Människohamn står ännu på min hylla olästa, men inte så länge till.

Ett 10 minuter långt klipp om John Ajvide Lindqvist bok Människohamn.

Jag älskar liknelsen med döden och tavlan, här är det som står i boken:

”Den överviktiga kvinnan i rosa tröja och turkos kjol skjuter en fylld kundvagn framför sig. Hon har papiljotter i håret, en cigg i mungipan. Hennes skor är nerkippade, täcker knappt de värksvullna fötterna. Blicken är tom. På hennes bara underarmar kan man ana en skiftning i violett, blåmärken. Kanske hennes make slår henne.
Men vagnen är full. Proppfull.

Burkar, kartongen, påsar. Mat. Halvfabrikat, mikrovågsmat. Hennes kropp är fläsk, inpressat i skinnet, i sin tur inpressat i den tajta kjolen, den tajta tröjan. Blicken är tom, läpparna trycker hårt om cigaretten, tänderna skymtar. Händerna griper om vagnens handtag.
Och vagnen är full. Proppfull.
Döden….

(om det är någon annan författare ni vill ha pressentation på så kommentera. Om jag inte läst at författaren så kan jag inte ge en personlig åsikt, men fakta, böcker och någon filmklipp kan jag nog få fram)

1 kommentar:

  1. True Blood författaren ^^
    Haha kan ju inte stava hennes namn, och jag hoppas att (ifall du tar med henne) du tar den såååå smikrande och fina bilden som jag har längst bak i boken ;)

    SvaraRadera