lördag 9 januari 2010

Dance, Dance

Kollade på Let´s dance med mamma igår. Jag brukar inte gilla det programmet så speciellt mycket, men nu är Claudia Galli (skådespelerska (komiker) och Peter Wahlbeck (Stand up komiker) med så jag kände för att kolla när det äntligen är lite hyfsat folk med.
Det första jag får höra när programmet är slut är:
- Hur fan kan du kolla på den skiten, du tyckte ju inte om det innan. Dans är ju töntigt.

Okey nu skall vi reda ut detta missförstånd. Ja jag har inte gillat Let´s dance eftersom alla som varit med helt enkelt bara är muppar (enligt min mening). Men nu när det är några som jag faktiskt har följt i andra sammanhang som är med så vill jag gärna titta.
Dans är inte töntigt. Det är något som våran generation har fått om bakfoten. Det har nästan blivigt en ”dålig” stämpel på de som håller på med dans. Med undantag för hipphopp, krumpig med mer, det är pardans som jag resonerar om. Jag gillar att dansa, men det var bara många år sedan jag gjorde det. Det är bara på bröllop som jag får chansen och då snackar vi tre dagar i sträck. Jag har inte provar efter knäskadan men jag är villig att ge det ett försök om jag bara får chansen.

Sen är ju problemet med partner med. Eftersom det är ” förbjudet” med pardans ( nej tryckare räknas inte som pardans) i våran generation som är det ytterst få killar som har ryggrad till att bjuda upp.
Sen tror jag nog att ”dansundervisningen” i skolan är en bov med. De gjorde det tråkigt med tråkiga fyrsteg och enformig bugg. Hade vi ökat tempot lite så hade det säkert blivigt häftigare. Ta cha cha cha som exempel, det är egentligen en rätt ”BAD” dans, och Salsa är fartfylld och snabb. Men det är inte sådant man får lära sig i skolan, nej.

Kom igen kommentera lite, vill gärna ha lite diskussion är rätt tråkigt här.

Krönikör: Anna Ekenstierna
Skriven: 2010

1 kommentar:

  1. Jag håller med där. Jag hatar lets dance för jag tycker helt enkelt det är fruktansvärt tråkigt att titta på, men jag tycker inte dans är töntigt eller fjantigt. Skulle tycka det vore himla kul att dansa ifall det inte vore så att jag har noll taktkännsla och är lika osmidig som ett kylskåp.

    Sv: Men jag kommer :O Tror jag i alla fall, det är bara OM jag inte blir bättre så kommer jag inte. Men det ska väll hinna gå över tills på måndag? :)

    SvaraRadera