söndag 3 januari 2010

Böcker för hela året

Dagarna hackar sig fram, mår inte 100% vilket jag aldrig gör vid den här tiden på året. Men det är bara att hoppas att det går över. Fram tills dess har jag några nykomlingar i min bokhylla. Om nu någon orkar läsa allt

Mileniumböckerna - Steig Larsson

1. Män som hatar kvinnor
2. Flickan som lekte med elden
3. Luftslottet som sprängdes

Vem har kunnat undkomma Stieg Larsson hysterin. Jag är såld på alla tre filmerna och nu tar jag itu med böckerna. Behöver jag beskriva dem mer?

Om det så skulle kosta mig livet - Margaretha Sturesson

Jag hörde talas om den här boken av ren slump när jag bläddrade i farmors gamla veckotidning. Margaretha berättar den sanna historien om hur allt gick snett när Guds rike skulle byggas i Skåne. "En berättelse inifrån maktmissbruk för heliga syften, om livsfarlig lojalitet, om att vara förövare och offer i samma person.

" Förfärlig läsning om psykisk misshandel i Guds namn" - DAGEN

Ser fram emot att läsa denna bok. Den rör mina intressen för religion och psykologi. Gillar böcker som berör och ger läsaren en tankeställare.

Insidan - Liam Norberg

Insidan ger en unik inblick i den kriminella världen och skildrar de mest uppmärksammade brotten under 1990-talet, en brottslighet av välorganiserad och målinriktat slag, som aldrig tidigare funnits i Sverige.

Hittade denna bok i en annons i kriminaltidningen Misstänkt. Har inte läst så jätte många böcker som rör fakta inom kriminologi bara Svensk Maffia. Men jag har läst ett antal deckarserier och Insidan är den perfekta blandningen mellan båda.

Människohamn – John Ajvide Lindqvist
&
Pappersväggar - John Ajvide Lindqvist

manniskohamn

Högst upp i Gåvastens fyr står Anders med sin sexåriga dotter Maja. Isen ligger snötäckt så långt ögat når och Anders kan inte se något speciellt där hans dotter Maja pekar. Maja går för att undersöka och fem minuter senare börjar mardrömmen. Trots att det inte finns någonstans där Maja kan försvinna så är det just det som händer.

Ett par år senare så återvänder Anders, nersupen och deprimerad men fast besluten att leva. Då nås han av ett meddelande som tänder ett vansinnigt hopp: Maja finns ännu i världen, på en plats han inte kan nå henne.

Pappersväggar - John Ajvide Lindqvist

9789170373008 Ett höghus i Blackeberg börjar luta. En paparazzofotograf jagar den perfekta bilden, men möter något annat.
En kvinna hittar ett lik som hon vill ha för sig själv. En tullkontrollant äger en mystisk förmåga att se vad människor döljer. En man tror sig ha funnit ett sätt att lura döden.

Jag blev väldigt besviken på Låt den rätte komma in. Inte nog med att den är förbannat seg att ta sig igenom den är en bok man bara läser en gång sen har man fått nog. Då tänkte jag ge upp John Ajvide Lindqvist. Men jag hade redan köpt en till bok av honom “Hanteringen av de odöda” jag gav honom en sista chans och han vann mig tillbaka. Nu hoppas jag bara att han inte gör mig besviken, han är Sveriges största (och kanske ända skräckförfattare)
så kom igen. Överraska mig!

Hoppas någon höll ut ända hit. Kommentera gärna med boktips som jag borde läsa.

1 kommentar:

  1. The Southern Vampire Mysteriers ;)

    Ne jag har faktistk inga tips, jag läser inte så fruktansvärt mycket och det jag läser glömmer jag snabbt bort.

    Eller ja det finns ju en bok, som jag tycker, är så fruktansvärt bra som du kanske tycker om.

    Svarta Sekunder av Karin Fossum, gengre deckare.

    SvaraRadera