tisdag 20 oktober 2009

Petra Mede vs Cecillia Frode

Som Stand up fan har jag inte undgått kaoset på Rost på Berns igår kväll. Tydligen har de bjudit in Cecillia Frode (skådespelare) till showen för att få in någon som de övriga komikerna inte kände, skit bra! Men då får hon fan göra det hon ska!

Istället för att rosta kvällens gäst ( Markolio) så ger hon sig på panelen, och Petra fick sig en omgång. Cecillia kommenterade ett av Petras skämt ifrån förra showen som handlade om Felix Herngrens pung:

- "Alla skrattade. Inte jag. Men vi skrattade och våndades av sorg för att denna kvinna valde att vara så låg i sitt sätt att skämta."

Innan dess hade hon gjort klart för alla:

– "Jag frågade mig själv när jag gick hit i kväll om jag tycker att det är roligt med snusk. Bajs och kiss? Könsord? Nej, jag tycker inte det. Jag tycker att det är ett osofistikerat sätt att skämta på."

Cecillia går av scenen och det är Petras tur, hon kontrar bra:

-"Oj, oj, oj Cecilia Frode. Släpp ut pinnen du har i röven. Här har vi en tjej som behöver bajsa. Laxermedel, Fan låt någon ta dig i tvåan bara du slappnar av någon gång!"
Hon fortsätter:
-" Cecilia Frode, jag kan vimsa och prata kuk och fitta hur mycket jävla som helst men när jag skall leverera material så gör jag det fani mej tusen gånger bättre än dig!"

____

Vad tycker jag då själv om detta? Jag kan säga att jag står bakom Petra. När man rostar så finns det en osynlig gräns mellan skämt och rent personangrepp. Cecillia du gick över den gränsen. Du påstår att allt Stand up handlar om är att jaga innehållslösa skratt, och att vi skattar av ren rädsla. Vad fan menar du med det? Jag kan skratta som aldrig förr om jag ser en bra show, och det är inte innehållslöst det är gläden av att skratta. Sen beror det självklart vilken humor man har. Okey du gillar inte snusk, fine! Men det finns någon som gillar sådana skämt, lev med det.

Nu till Petra, det är väldigt många som är emot henne på grund av hennes något satiriska komik, speciellt under melodifestivalen. Okey visst jag kan inte heller hålla med om att allt hennes material är bra, men hon har något annat jag uppskattar: kämparglöd.
Hon fick lägga en hel dans karriär åt sidan på grund av sin ryggskada, och när det såg som mörkast ut började hon med Stand up och reste sig ur askan och rakt ut i strålkastarljuset.
Det är bara ett bevis för att det finns hopp, även i mörka stunder, bara man är beredd att ge sig ut och leta efter det.
Så jag håller med dig Petra Mede:-" Cecilia Frode, jag kan vimsa och prata kuk och fitta hur mycket jävla som helst men när jag skall leverera material så gör jag det fani mej tusen gånger bättre än dig!"

1 kommentar:

  1. Har fortfarnde inte sätt programet så kan ju inte säga något direkt om det. Dock så står jag helt på Petras sida, visst allt hon gör kanske inte är 100% roligt men hon vågar stå på sig, vågar vara i en värld där mest killar lever och hon vågar verkligen säga vad hon tänker och tycker. Det ska hon minnsan ha berömm för!

    SvaraRadera