torsdag 24 december 2009

Ännu en jul igen

Av någon anledning så kurar min stolta självkänsla alltid ihop sig till ett rädd litet djur varje julafton. Så jag ...kan inte säga hatar, men jag föraktar den.

Så jag tänkte hänga ut mig totalt och förklara.

Varje jul så samlas våran släkt ifrån pappas sida hos farmor och farfar. Vi äter julmat bara jag farmor, farfar, mamma, mariusz och min faster. Så långt är det frid och fröjd, det var det även i år. Vi kollar på kalle anka och dricker kaffe.Efter det så väntar vi på mina kusiner ( förr även på min fasters man men han vill inte fria jul med oss lägre) de kommer och sätter oss i storarummet där jag och mariusz plockat fram paket. Sen blir det en otroligt sänd stämning där min kusiner klagar på de julklappar jag gett dem.

- De har jag ingen användning för
- Oj den var "dyr "va (ironi)
- Om det är ett paket post it igen så är vi inte vänner igensom exempel.

Och ingen annan säger något.Misstag tas hårt på också.Om jag sitter uppkrupen i min fåtölj och tänker rätta till benen och stöter till min ena kusin så drar hon genast häftigt bort armen.
Eller om jag råkar missa "pressentpapers påsen" och råkar kasta det på dennes presenter då sliter hon bort det och kastar tillbaka det på mig "UNGJÄVEL!"
Men farmor och farfar håller masken, det förekommer inget sådant i vår familj.
Om vi möts i hallen så håller kusinerna noga tre meters avstånd ifrån mig.

Är detta en rolig julafton tycker ni? Skulle in vilja uppleva detta varje år? Komma hem varje julafton och gråta därför att du hatar din julafton. Det gillar inte jag och det är just därför jag och mamma bestämde att vi ändrar på den i år. Dessutom så skulle jag vara tvungen att lämna Rubin ensam hela julafton.
I år åt vi lunch och drack kaffe som vanligt. Men efter det innan kusinerna har kommit så åkte vi hem och tog en lång jul-promenad med Rubin. Sedan satte vi oss lugnt vid granen, drack glögg, läste julrim ( det var också förbudet med kusinerna) och skrattade åt Rubin som är till hälften inne i en present.Men farmor och farfar tänker jag aldrig överge, imorgon på juldagen så kommer de hem till oss och vi har en egen julafton.
I år har julafton varit suverän, vi sparar pengar i och med att vi inte köper presenter till de om inte uppskattar det. Vi umgås bara vi fyra här hemma, äter gott och skrattar och skojar.

Jag vågar till och med säga att denna julen har varit den bästa i mitt liv!
Tack! Ha en fortsatt God Jul!

1 kommentar:

  1. Det låter som en himla bra jul och jag är glad för dig! :D Äntligen kan du också uppskatta julen och ha en trevlig jul, skit i kusinerna! Ska de hålla på sådär så kan de minsann vara utan jul.

    Svar: Haha, ohja! De ska visas i hela världen förstår du! :O

    /Lina

    SvaraRadera