onsdag 16 december 2009

Hostel / Hostel part II

Japp vi gör båda Hostel filmerna i ett ända svep!

Hostelhosteldrill
Skräck 2005

Regi: Eli Roth

Tre grabbar har bestämt sig för att de sig ut och luffa i Europa och leva livet men droger och sexiga brudar. De får tips om en avlägsen småstad i Slovakien där det är lätt att få brudarna att sära på benen och det tar inte lång tid innan alla tre finner sina drömtjejer. Men omständigheterna förändras och nu gäller det för vännerna att kämpa för livet.

Hostel parhostel-part-ii-poster-2t II
Skräck 2007

Regi: Eli Roth

Tre amerikanska tjejer studerar konst i Rom när de känner för att komma ut lite i världen. De får tips ifrån en nyfunnen vän: Axelle om ett exotiskt spa i Slovakien och bestämmer sig för att åka dit. Men de upptäcker snart att de inte är där för avkoppling. Utan de har blivigt inblandade i ett sammanhang långt bortom mänsklig empati. De är där för att uppfylla kraven för människans blodtörstiga behov och fantasier.

Min åsikt:

Jag älskar Hostel serien! Jag föll redan för första filmen, där jag satt på min vanliga ” kolla på dålig skräck en fredag kväll” – kväll. Men jag blev positivt överraskad.

Första filmen är introduktionen till organisationen Elite Hunting och dess verksamhet. Filmen är inte lika bra gjord som tvåan men är fortfarande en viktig del av storyn.

Andra filmen liknar ettan bara att det är kvinnliga huvudrollsinnehare. Det sägs att en uppföljare skall vara bättre en första filmen och den håller absolut det kravet. Sen kan jag inte låta bli att gilla slovenskas i filmerna ( samma språkstam som polskan).

Och nu en liten intressant fakta: Tro det eller ej men filmerna bygger på en sann händelse, som inträffade i Thailand på 1990-talen. Har dock inte hittat något fakta om det….än Den faktan är nästan hemskare än mordscenerna.

Betyg: 5/5 *

1 kommentar:

  1. Enligt mig är hostel ganska så värdelöst... Tycker den bara är välidigt seg och borde inte bli kallad skräck, thriller kanske för den är ju en film man bara måste följa till slutet eftersom man vill veta hur den går. Men tycker den bara är en besvikelse.. :/ Trodde den skulle vara bättre, helt klart.

    SvaraRadera